Nieuwsbericht
13-10-2022

Draai gevonden als personeelsplanner, dankzij de vakopleiding

De Vakopleiding Personeelsplanning van Hello! Planner was een eye-opener voor Fenneke Lier van Stichting Breder. “Onze planning is enorm verbeterd. We hebben nu verantwoorde en werkbare roosters, geen dubbele diensten meer en voldoende rust en vrije tijd voor het personeel. En, niet te vergeten, overzicht.”

Stichting Breder is een lokale organisatie voor (jeugd)hulpverlening rondom Barneveld/Ede. De organisatie heeft verschillende eigen woonlocaties en biedt verder naschoolse opvang en ambulante zorg aan huis. Fenneke Lier (26), die onder meer de roosters maakt voor de woonlocaties, is nog altijd blij dat ze vorig jaar de vakopleiding Personeelsplanning bij Hello! Planner volgde. “Ik heb er zó veel aan gehad, we hebben heel veel knelpunten uit onze planning kunnen halen. En we hebben voldoende input om een goed eigen planningsysteem op te zetten, waarin we bijvoorbeeld onze unieke 19-uurs slaapdiensten kunnen verwerken.”

Stappen vóór het roosteren

Fenneke Lier, personeelsplanner bij Stichting Breder

Fenneke leerde als eerste dat het maken van het daadwerkelijke rooster pas stap 5 in het hele planningsproces is. “Wij pakten voor iedere nieuwe maand standaard de Excel-slide en gingen aan de slag met roosteren. De stappen ervóór waren nieuw voor mij. Dat inzicht was precies wat we als organisatie nodig hadden om en het plannen goed vorm te gaan geven. Ik leerde hoe ik moet omgaan met wensen van medewerkers, welke cao-afspraken er zijn en hoe de wet- en  regelgeving in elkaar steekt. Dat kan behoorlijk ingewikkeld kan zijn als je er geen kennis van hebt.”

Te weinig rust

Ook op het gebied van gezond roosteren werden haar ogen geopend. Fenneke: “Doordat iedere locatie voor zich roosterde, maar veel medewerkers op meerdere locaties werken, ging dit bij ons vaak mis. Er werden dubbele diensten gepland of teveel uren achter elkaar. Zo was er dus te weinig rust.” Doordat er nu in een gezamenlijk systeem wordt geroosterd in plaats van in aparte Excel-sheets, is zichtbaar hoeveel medewerkers staan ingepland en gaat Stichting Breder nauwelijks meer over de eisen heen. Fenneke: “Mijn directrice liet me vandaag nog weten hoe blij ze daar mee is. Geen dubbele diensten meer, wat een zegen!”

Daarnaast kijkt Breder nu verder vooruit. “Ik maak capaciteitsplannen voor iedere woonlocatie met de aangereikte sjablonen vanuit de vakopleiding”, zegt Fenneke. “Op basis hiervan beslist het management over de hoeveelheid personeel en de planning en is er zicht op de eventuele acties die nodig zijn. Ook hebben we ons verdiept in de jaaruren-systematiek om de balans in aan- en afwezigheid van personeel te krijgen. Dit met name gericht op drukke vakantieperiodes, waarin veel medewerkers vanzelfsprekend op vakantie zijn, maar waarin het werkaanbod hoger is aangezien de jongeren dan niet naar school gaan.”

Draai gevonden

Het vroeg enig doorzettingsvermogen om de veranderingen door te voeren, besluit Fenneke. “Maar ook daarvoor is aandacht in de vakopleiding. Inmiddels hebben we een heel tevreden manager, heb ik mijn draai gevonden als personeelsplanner en ziet het personeel de voordelen van het nieuwe planningsysteem en de manier van roosteren in. Een echte aanrader dus, de Vakopleiding Personeelsplanning.”

Interesse? Er is nog plek bij de 4-daagse Vakopleiding Personeelsplanning met start op 29 november 2022.

Nieuws

Klaar voor morgen?