Hello! Planner

Inzicht is leuk, maar als je niet weet wat het effect is, hoe weet je dan of je moet bijsturen?

Het Airport Operations Centre (APOC) op Schiphol bewaakt de beschikbaarheid van de capaciteit 7 tot 180 dagen vooruit. Dit alles om tot een optimaal resultaat te komen op het gebied van kwaliteit, veiligheid, doelmatigheid en tevredenheid. Ook ziekenhuizen streven naar een optimaal resultaat als het gaat om kwaliteit, veiligheid, doelmatigheid en tevredenheid. Kan de zorg dus iets leren van het APOC? Ja zeker!

Sturing vereist continu vooruitkijken

Onlangs bezocht Hello! Planner met een delegatie zorgmedewerkers het Airport Operations Centre (APOC) op Schiphol. Het APOC kijkt ver – tot wel 180 dagen – vooruit en stuurt niet op inzicht maar op effecten. Daar kan de zorg veel van leren hoe we slimme dingen kunnen doen met data.

 

Het APOC kiest er bewust voor om 7 tot 180 dagen vooruit te kijken. Waarom? Omdat er op de dag zelf niet zoveel meer te regelen valt. Hoe eerder je een probleem signaleert, des te meer mogelijkheden heb je om bij te sturen. Dus sturing vereist continu vooruitkijken, prognoses maken en vroegtijdig problemen signaleren.

 

Wat zijn de effecten

Het APOC stuurt ook niet op inzicht maar op effecten. Alleen inzicht is simpelweg niet voldoende! Stel je verwacht meer reizigers in de meivakantie en je ziet nog een aantal open diensten bij de security. Tja, wat te doen? Dit is afhankelijk van het effect hiervan. Als het effect is een wachttijd van 20 minuten voor de security en 99,9% op tijd voor de vlucht, dan is het geen issue. Maar als het effect is meer dan 3 uur wachten voor de security en 10% van de reizigers mist de vlucht, dan is sturing vereist. Inzicht is leuk, maar als je niet weet wat het effect is hoe weet je dan of je moet bijsturen?

 

 

Voor sommige ziekenhuizen is het aantal schermen dat aan de muur hangt en de grafiekjes die getoond worden een doel an sich geworden, zo lijkt het soms. Dit is indrukwekkend, maar het biedt hooguit inzicht in het hier en nu en zegt niets over de toekomst en de effecten. Het wekt hooguit de indruk ‘in-control’ te zijn. Wilt u op de dag zelf weten wat er speelt of wilt u vroegtijdig de problemen zien aankomen? Wilt u zelf moeten interpreteren wat de effecten zijn, of hebt u liever een control centre dat de effecten toont, zoals het APOC op Schiphol?

Smart Control Centre van Simbox

Het goede nieuws is dat dat mogelijk is. Met het Smart Control Centre van Simbox beschik je over alle intelligentie om slimme dingen met data te doen. En met de unieke Early Warning-functie over een dashboard dat je vroegtijdig attendeerde op problemen. Simbox biedt het APOC voor ziekenhuizen.

 

Inzicht in het hier en nu, veel schermen aan de muur en een veelvoud aan grafieken? Het zit hem niet in de kwantiteit. Laten we slimme dingen doen met data. Kijk vooruit en ga sturen op effecten! Dit zijn twee van de lessen die we hebben meegenomen van het werkbezoek aan het APOC. Dank hiervoor!

rollen

Welke rol neem jij aan in de zorg van morgen?

Het zijn uitdagende tijden in de zorg. De vraag naar zorg zal de komende jaren sterk toenemen, de arbeidsmarkt is krap, de werkdruk hoog en de zorg dreigt onbetaalbaar te worden. Hoe gaan we de zorg voor morgen organiseren? Planning en logistiek is het thema voor het komende decennium in de zorg. En tegelijkertijd een vakgebied dat nog volop in ontwikkeling is. Er ontstaan nieuwe rollen en functies: de zorg heeft je nodig!